Wednesday, April 29, 2009

Asam gelugur


Kalau nak tau, inilah buah asam gelugur. Buah ni dah masak. Kalau ada sesiapa yang ingin melihat bulan dan bintang, silalah makan. sungguh enak walau dimakan begitu saja.....


Yang ini pulak asam gelugur yang tengah dikeringkan. Abah buat sendiri. Cara buat asam gelugur ni, mula-mula tu hiris nipis-nipis. Lepas tu jemur di tempat panas. Sepit kat ampaian pun boleh. 

Friday, April 24, 2009

Tak jadi gi Langkawi....kesian

Nampaknya terpaksalah bermain air di tepi sungai semeriut aje la ye....  soping kat bukit Gambir pun ok ape. Tak pe. Jangan sedih ye... lain kali boleh pegi.... Kesian. Dah, jangan menangis.
Buat pengubat luka, tengoklah ni gambar pantai yang amat cantik kat Langkawi. Cantik betul kan!

ingat masa susah

Saya masih ingat lagi semasa zaman hidup susah dulu. Masa tu baru kak Maya seorang je yang dah bekerja. Abah pulak lepas accident tak boleh kerja berlasak. Pernah sekali kak Maya hantar duit ke kampung. Nak pergi pekan ambik duit di pejabat pos kena naik bas. Tambang bas ke Pagoh masa tu lima puluh sen je. Tapi sebab dah memang tak ada duit, korek sana sini tak jumpa juga. Paling best siap menyerodok bawah rumah mana tau jumpa duit siling. Tak jumpa jugak. Pilihan terakhir mak suruh pegi rumah mak long pinjam duit. Siap kelentong cakap tak ade duit kecil nak naik bas. Pakai duit besar takut kena marah konduktor bas. Tak tau dalam poket lima sen pun takde.... Mak long dan Pak Long banyak berjasa pada keluarga saya. Itulah tempatnya kami meminta tolong bila keadaan terdesak. terima kasih tak terhingga.

p/s semoga Pak Long cepat sembuh 

Friday, April 17, 2009

trip ke langkawi

Dengar cite akan ke langkawi mak-mak dare kita tu ye.... wah! nak kirim.. nak kirim.. kepada yang tak dapat pegi bersama-sama tu harap-harap sediakanlah tisu bebanyak ye sebab lintas langsung acara bersoping dan makan-makan akan disiarkan melalui tv3 kol lapan malam. Orang ganu pun digosipkan akan turut serta. Dasat....dasat..... takpe...takpe...

Wednesday, April 15, 2009

mengatasi stress

Stres adalah respon tubuh seseorang dalam menghadapi pelbagai tuntutan dalam kehidupan. Tuntutan-tuntutan tersebut mungkin merupa-kan perkara-perkara yang datang dari luar atau mungkin juga datang dari fikiran sendiri .Stres seringkali dianggap sebagai sesuatu perkara yang buruk. Namun sesungguhnya setiap orang memerlukan sedikit tekanan agar mereka memiliki hidup yang lebih baik.

Teknik atasi stress yang sihat, antara lain:

1. Tidur Sejenak

Tidur sejenak selama 30 - 45 minit akan menyegarkan tubuh kembali. Orang-orang ternama yang memanfaatkan tidur siang untuk menangani stres adalah John F. Kennedy, Thomas Edison dan Salvador Dali.

2. Pengurutan

Anda boleh mengunjungi seorang pakar urut profesional ataupun meminta pasangan atau seorang sahabat untuk mengurut otot-otot leher dan bahu anda.

3. Mengekspresikan diri secara artistik

Jadilah orang yang kreatif dan alihkan energi anda secara positif. Anda boleh cuba untuk belajar akting, atau memainkan alat muzik, mengambil gambar, melukis, menulis puisi ataupun menyanyi. Muzik adalah media pereda stres yang sangat baik. Memainkan alat muzik atau cuma sekadar mendengar muzik sangat membantu untuk melegakan stres.

4. Kerap ketawa

Cara ini bukan rahsia lagi. Tertawa boleh menyebabkan stres yang ada hadapi menjadi lebih ringan. Sentiasa tunjukkan ekspresi yang menyenangkan diwajah anda.

5. Bersikap lembut terhadap diri sendiri

Sama ada disedari atau tidak, sebenarnya kita secara terus-menerus berbicara kepada diri kita sendiri. Berbicara kepada diri sendiri menunjukkan perilaku dan citra diri. Anda boleh mengubah kedua-dua perkara tersebut melalui pembicaraan yang positif kepada diri anda sendiri. Malahan pembicaraan tersebut boleh menyebabkan perubahan terhadap proses kimiawi tubuh yang menguntungkan, dengan cara mengaktifkan sistem saraf yang menimbulkan relaksasi. Sebaliknya, pembicaraan yang negatif kepada diri sendiri akan menyebabkan rangsangan terhadap sistem saraf simpatik dan menyebabkan tubuh berasa kelelahan.

Sunday, April 5, 2009

masih ingat lagi......

Masa tu kan, kak ani masih belajar kat MRSM. Cuti sekolah kak ani pun balik kampung. Nak jadi cerita, masa A (bukan nama sebenar) nak keluar dari kerombong, kak ani pun nak masuk. Oleh kerana cuai punya pasal, si A (bukan nama sebenar) pun tutuplah pintu bilik air tu dengan agak kurang bertatasusila. Laaa apa lagi, maka luka dan berdarahlah kaki kak ani mase tu. Semua orang panik. Abang Musa pun jadilah bidan terjun. Agaknye cari ubat tak jumpa, ditaramnya serbuk kopi atas luka dengan harapan darah berhenti mengalir (Abg Musa jgn kecik ati yek...) Yang menjadi misteri ialah, siapakah A (bukan nama sebenar)? Kerana lepas tu, kak ani tak ada ungkit langsung pasal penjenayah tu. Samada tak tau atau buat-buat tak tau, tak tau lah. Orang lain pun tak de sebut apa-apa. Yang pasti Si A (bukan nama sebenar) pun terselamatlah daripada kena marah masa tu.
Siapakah si A (bukan nama sebenar) itu..... 

Tuesday, March 31, 2009

Oseng-oseng

Resipi oseng-oseng (khas untuk wong jowo)

bawang merah
bawang putih
cili merah
(layang halus)
ikan bilis
pati santan

kacang panjang
tempe mak yah
kobis
suhun
nak banyak mana tu kena ikut saiz perut orang yang nak makan lah

tumiskan rencah sampai naik bau. Masukkan tempe, kacang panjang, kobis n suhun. Last skali baru masukkan santan pekat. Jangan banyak-banyak nanti jadi lodeh le plak. Jangan lupa garam secukup rasa.
Macam heran le kan. Biasa masak santan masuk dulu pastu baru sayur kan. Tapi tak pe la. Dah hukumnye gitu....

Saturday, March 28, 2009

Ikut gerak hati...

Ikut gerak hati. Saya selalu ingatkan diri saya. Ikut gerak hati. Tapi kenapa saya degil sangat? Kalaulah saya ikutkan gerak hati saya, tentu... ehm, tak apa lah. Sentimentel le pulak minah ni. Tapi saya percaya, saya tidak sendirian di bumi Allah ini. Saya tau semua orang sayangkan saya. Suami saya, anak-anak saya, emak dan abah saya, kakak-kakak saya, abang-abang saya, adik-adik saya, anak-anak buah saya dan teman-teman saya. 

Friday, March 20, 2009

Kesian Abang Zam....


Malam tadi Abg Zam telefon suami saya bagitau yang dia ada di hospital. Sakit batu karang. Doktor kata batu karang tu ada kat kedua-dua buah pinggang Abg Zam. Masa saya sampai, nampak abg Zam pucat je. Kesian sangat sebab selalu tengok abg Zam ni orangnya periang dan happy. Tapi takpe, doktor kata boleh baik.

Abg Zam antara abang ipar saya yang memang baik. Semasa saya sakit kena duduk hospital dulu, dialah yang paling sibuk menjenguk saya di hospital. Pagi, tengahari, petang... sebab kebetulan rumah abg Zam pun memang dekat dengan hospital. Ingat lagi masa saya kawen, abg Zamlah yang paling ringan tulangnya. Rasanya kat mana-mana kenduri pun, kira nama naiklah...

Semoga abg Zam cepat sembuh. Insyaallah. 

p/s segala pujian tidak membawa sebarang maksud. Tapi kalau nak belanje jugak, tak pe.

Entah bila masa kita....

Semalam saya ke Perak. Menziarahi buat kali terakhir arwah bapa Ima, adik ipar saya. Al-Fatihah buat Allahyarham. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Amin. 
Berada di sisi jenazah, membuatkan saya insaf. Pertama, entah bila giliran saya pula akan tiba. Kedua, Saya semakin menghargai ibu bapa saya.  Pesan Ima pada saya sebelum saya pulang supaya saya menghargai abah saya ketika hayatnya masa ada. Esok lusa bila abah kita dah tak ada, semuanya rasa macam dah tak ada makna. Terima kasih Ima. Semoga tabah.

Monday, March 16, 2009

Saturday, March 14, 2009

Terima kasih buat semua

Alhamdulillah Saya baru saja melepasi satu fasa yang agak 'menyakitkan' dalam hidup saya.Walaupun ia sebenarnya belum betul-betul berakhir. Terima kasih buat insan-insan yang setiasa berada di sisi saya. Yang tidak putus berdoa untuk saya. Buat Abah, Ibu sayangkan abah dunia dan akhirat.