Wednesday, July 20, 2016
Umar bin Murshid @ Margono

 Perjuangan Allahyarham Umar bin Murshid atau lebih dikenali sebagai Margono bermula dengan penglibatannya di dalam pergerakan memperjuangkan kemerdekaan bersama Angkatan Pemuda Insaf (API). API  merupakan sebuah parti politik berhaluan kiri dan merupakan sosialis melayu yang turut berjuang menuntut kemerdekaan Tanah Melayu dari penjajahan Inggeris. API kemudiannya diharamkan oleh penjajah Inggeris pada tahun 1947 kerana didakwa telah melakukan banyak kekacauan serta penemuan buku Testament Politik API yang ditulis oleh Ahmad Boestamam. 
Allahyarham margono kemudiannya telah menjadi buruan pihak Inggeris. Pada tahun 1948, beliau telah masuk ke dalam hutan bersama teman-teman seangkatannya seperti Wahid  atau Hashim Suhaimi, Marzuki Hj Idris, Sakirin Danuri, Moktar Hj. Tahir dan Bawon. Dari dalam hutan beliau masih meneruskan perjuangan menentang penjajah dengan mendapatkan bantuan senjata daripada pihak komunis.
 Sejak itu, Margono menjadi buruan pihak polis. Pekeliling diedarkan dengan pemberian hadiah kepada sesiapa yang dapat menangkap Margono dan menyerahkannya kepada pihak polis. Pada tahun 1957, setelah hampir sepuluh tahun berjuang dari dalam hutan, beliau akhirnya menyerah diri di Balai Polis Johor.   Margono kemudiannya dipenjarakan selama tiga bulan. Bebas dari penjara, beliau pulang ke kampung halamannya di Bukit Gambir.
 Margono akhirnya sekali lagi ditahan oleh pihak polis pada tahun 1958. Beliau kemudiannya dijatuhkan hukuman penjara selama enam bulan. Seterusnya beliau dibuang negeri di Selangor. Margono kemudiannya meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya di Sekinchan, Selangor. Al-Fatihah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Amin.


Inilah surat pekeliling yang mengarahkan Margono menyerah diri kepada pihak polis

related posts:

Blog Widget by LinkWithin