Thursday, January 21, 2010

Strawberry bersalut coklat

Inilah percubaan pertama saya membuat strawberry bersalut coklat. Mungkin mudah bagi yang sudah biasa. Tapi bagi saya yang memiliki jejari sekeras kayu ini....aduh la.... ilham saya peroleh melalui email yang pernah dikirim oleh kak Shima.

Kebetulan ada hantaran yang perlu disiapkan. Lalu saya pun mencuba dengan semangat yang membara dan harapan yang menggunung. Oleh kerana belum pernah bermain-main dengan coklat cair, saya pun bergurulah dengan Ame. Terima kasih Ame! Dan saya pun memulakan projek raksasa saya.... dengan hati yang berdebar-debar dan tangan yang terketar-ketarrrrrr......





Walaupun rupa bentuknya ala-ala tak cukup bulan, tapi saya cukup gembira. Ye la....selalu tu cuma buat lempeng aje....hehe. Juga sebesar-besar penghargaan buat kak Maya nun yang jauh di Pantai Timur sana, terima kasih daun keladi, kalau nak rasa datang lah sini....



hantaran

buat majlis pertunangan




Musim cuti sekolah hampir tiba. Emmmmm......masing-masing mengambil kesempatan berkenduri-kendara. Maklumlah, kepada yang mempunyai anak yang bersekolah ini sajalah masa yang paling sesuai untuk berkumpul bersama keluarga dan sahabat handai. Dengan hati yang tenang tanpa asyik berfikir nak kena balik cepat sebab esok anak nak ke sekolah. Nak gosok baju anak lagi..... kasut tak cuci lagi....homework tak siapkan lagi.....



Ini hantaran untuk majlis pertunangan. Adik Zetty. Majlis akan berlangsung di Perak pada minggu hadapan. Sebenarnya idea hantaran ni adalah idea bersama antara saya dan Zetty.



tuala


telekung


baju kurung


buah-buahan dan manisan

sebagai hantaran


Manisan
Coklat dan strawberry bersalut coklat.
Yang manis-manis saja untuk pengantin baru...




Buah-buahan
Di dalam bekas kaca bertingkat.
Saya buat je...idea sebenarnya dari Puan Amelia....


Saturday, January 9, 2010

Hutan Lipur Taka Melor

indahnya kejadian alam ciptaan Tuhan



Ramai yang tidak tahu kewujudan hutan lipur ini. Perjalanan lebih kurang tiga puluh minit dari pekan Labis melalui perkampungan orang asli dan hutan belantara yang sangat menyeramkan (seram sangat lah tu....). Akhirnya kami selamat sampai. Sekadar menikmati udara segar di kawasan air terjun.



Gelap.... lorong masuk ke kawasan hutan lipur



beberapa orang pengunjung sedang seronok bermandi-manda. Kami pun sekodeng lah.



Luqman macam ikhlas tak ikhlas saja  pergi ke tempat macam ni.
Ish...ish.... budak-budak zaman sekarang dengan daun kering pun takut!
     



Saya ingin datang ke sini lagi. Nak merasai kesejukan air terjun sepuas-puasnya. Tunggulah nanti.....

Thursday, January 7, 2010

selagi sempat




Di tepian sungai
Makan-makan di Umbai, Melaka. Inginkan yang simple, kami pun orderlah ala kadar sahaja. Saya dan Azmi  yang makan. Luqman dan Udin seronok dengan gerai menjual barangan permainan di sekitar tempat makan.




Luqman....jangan minum coke banyak-banyak ye.
Ohhh, makan nasi tak mau. Kalau coke cepat aje. Mama babap nanti.



Udang masak cili. Sungguh enak walau dimakan begitu saja.....
 Kami makan dengan nasi lemak yang siap dibungkus comel-comel.



Sotong goreng tepung. Sampai tak habis makan. Tapau bawa balik.
Pun tak habis juga. Tu la lain kali jangan order banyak-banyak.




Sotong bakar kegemaran cik abang tu. Lagi sotong yang besar... dua ekor saja tapi mak oiiii, sepinggan. Kalau nak tahu yang ni semua abang mie yang selamatkan. 

Semput jugalah saya nak menghabiskan lauk-pauk yang diorder. Perut kecil tapi selera besar. Itu lah dianya.....

Tuesday, January 5, 2010

Tanggungjawab yang belum selesai.....





Susahnya nak lepaskan Luqman ke sekolah. Kenapa susah sangat ye? Saya seorang atau ramai lagi ibu-ibu di luar sana yang berperasaan seperti saya?. Mungkin kerana Luqman masih manja-manja, jadi sayalah yang lebih tidak keruan hendak meninggalkan Luqman di dalam kelas. Emmmm....macamlah Luqman sekolah jauh sangat..... 5 minit je dah sampai. Kalutnya si Maznah ni.....hahaha

Kelas bermula pukul 7.30 pagi. Rehat pertama pukul 9.00 pagi selama setengah jam. Rehat kedua pukul 12.30 tengahari. Juga setengah jam. Rehat pertama pelajar pergi sendiri ke kantin. Rehat kedua para pelajar akan diiringi oleh guru mereka. Makanan disediakan dengan bayaran 50.00 sebulan.

Hari pertama ke sekolah, beberapa jugalah komplennya. itu begitulah....ini beginilah.... Nasihat saya pada Luqman, buruk atau baik, apa juga yang berlaku di sekeliling kita, belajarlah menyesuaikan diri. Dalam sesetengah perkara, kita boleh mengubahnya. Tapi bagi sesetengah perkara, kita yang perlu berubah. Luqman dah besar..... nanti Luqman akan jumpa masalah yang lebih besar daripada 'tandas yang berbau tidak wangi'.....

Sunday, January 3, 2010

Jom Origami




Inilah antara kesukaan saya. Saya suka melipat apa saja kecuali melipat baju....ohhhh tidak!!! Sebenarnya set origami ni encik suami yang belikan masa keluar berjalan-jalan ke kedai buku. Di dalamnya disediakan kertas dan buku kecil sebagai panduan. Menarik bagi yang suka mencuba.




Percubaan membuat bentuk heart macam dalam kotak tu. Ikut sajalah lipatan yang telah disediakan. mustahil kalau tak jadi. Cuma kemas atau tidak.... itu saja. Yang saya buat ni tak kemas...hihihi mengaku sajalah. Tapi memang best. Bagi yang ada anak perempuan tentu seronok boleh mencuba besama-sama. Sekurang-kurangnya terisi juga masa yang terluang di rumah dengan perkara yang berfaedah.

Saturday, January 2, 2010

 Sentuhan emas
Amelia


altered journals

Dengan muka tak malunya, saya ambil dua..... Kalau diikutkan hati tadi, saya nak ambil lagi. Tetapi mengenangkan yang dua ni pun saya 'masih berhutang', saya pun padamkanlah niat yang tak baik tu.... Cantik. Memang cantik. Saya sangat-sangat menghargai hasil kerja yang secantik itu. Saya dah capai pen terfikir untuk merasmikan notebook baru saya. Tapi akhirnya saya tutup balik pen sebab tak sampai hati nak melakar dalam buku tu.  Sebelum rosak ataupun disabotaj oleh si Udin, saya dah simpan elok-elok dalam kotak....kasi cantik-cantik.... sekejap-sekejap belek....belek lagi....belek lagi.... tak pernah puas. Betul. Thank you Ame.....

Friday, December 25, 2009

Setelah 29 tahun pemergian arwah
25 Disember

Allahyarham
Khairuddin bin Abd Aziz


alfatihah

"Ya Allah, moga Kau menerima segala amal kebaikan Allayarham semasa hayatnya dan mengampuni segala kekhilafan dan dosa. Tempatkanlah beliau di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal solleh. Amin. "

Semuanya terlalu sedih untuk dikenang. Walaupun setelah dua puluh sembilan tahun pemergiannya , kami tidak pernah melupakan arwah. Kami tak pernah lupa mengirim al Fatihah untuk arwah. Mengunjungi pusara arwah. Kami masih bercerita. Masih ketawa dengan jenaka lampau arwah. Masih kagum dengan sifat dan sikap arwah. Dan kami masih juga menangis di akhir cerita ..... kami masih menyayangi arwah walaupun jauh dibatasi bumi. Semoga rohnya dicucuri rahmat.

Thursday, December 24, 2009

Berkecil hati?
photo.jpg

Bagi saya, berkecil hati sesuatu yang subjektif. Tidak salah jika si Polan berkecil hati dengan si Polan. Si A berkecil hati dengan si B. Bagi saya ia lumrah. Kan setiap daripada kita ada perasaan. Bila tersentuh atau terguris perasaan kita.... berkecil hatilah akhirnya. Cumanya, bukankah kita sendiri yang mengawal perasaan kita. Hati kita. Lalu apa lagi yang kita harapkan bila kita berkecil hati. Diam.... walaupun bukan bererti lari dari masalah tetapi ia masih tidak menyelesaikan kekusutan. Berterus terang walaupun agak menyakitkan namun saya kira itu adalah penyelesaian yang terbaik.

Maafkan saya. Tetapi saya ikhlas. Berubahlah. Hargailah ibumu sementara dia masa ada.

(walaupun saya tahu dia tidak akan membaca entri ini......)


Saturday, December 19, 2009

Luqman nak masuk darjah satu
ibu dan abahnya yang berdebar

Seawal hari raya Aidiladha saya sudah membuat persiapan persekolahan Luqman. Maklumlah pertama kali membuat persiapan untuk anak ke sekolah. Luqman seronok betul bila dapat baju sekolah baru. Terus dicuba tak habis-habis. Sampaikan nak tidur malam pun nak pakai baju sekolah. Ish...ish...harap-harap waktu masuk sekolah nanti tak jadi terbalik pulak ya....

Tinggal beberapa perkara saja lagi yang perlu diselesaikan. Yuran dan buku-buku. Itupun tunggu semasa hari orientasi nanti. 21hb Disember. Berdebar-debar saya. Banyak perkara yang saya fikirkan. Tak apalah. Saya doakan Luqman cepat berdikari dan pandai membawa diri di sekolah baru nanti. Maklumlah sebelum ni di sekolah tadika, tak ramai. Semua pelajar sentiasa diberi perhatian, dimanja dan disayangi guru-guru. Sekolah tadika la katakan.....

Sekolah rendah lain. Kawan-kawan baru..... suasana baru..... guru-guru baru..... semuanya serba baru. Pandai ke nanti nak berkawan.... nak membeli di kantin.... Sedikit sebanyak saya cuba terangkan pada Luqman suasana di sekolah rendah. Supaya nanti Luqman tidak terkejut bila tiba-tiba berhadapan dengan situasi yang agak asing. Waktu persekolahan yang panjang dari pukul 7.30am hingga 4.30pm juga agak merisaukan saya. Larat ke nanti Luqman. Semoga semuanya berjalan lancar....

Belum apa-apa lagi Luqman dah beritahu saya "ma....nanti kan sekolah darjah satu cikgu dia garang..... betullll.... cikgu dia pegang rotan". Alamak!. "kalau Luqman baik....dengar kata...tak ada sebab cikgu nak garang pada Luqman. Cikgu garang pada pelajar yang nakal aje...." harap-harap Luqman faham maksud saya.

Untuk Luqman.... selamat menempuh alam persekolahan yang sebenar.....good luck dear!

Monday, December 14, 2009

buat yang memahami...
terima kasih



yang sentiasa di hati


Rumah abah dan emak di kampung..... rumah kampung yang biasa-biasa saja. Bukan rumah batu....bukan rumah banglo.... bukan rumah agam macam rumah orang lain. Binaan asal yang berusia 36 tahun masih abah kekalkan. Rumah abah dan emak tidak cantik di mata sesiapa pun...... tetapi ia cantik di hati kami adik beradik.

Pokok kelapa yang tinggi-tinggi melangit itulah kesayangan abah. Mak tebang satu....abah merajuk seminggu.... jangan diusik pokok kelapa tu melainkan dengan kebenaran bertulis dari abah. Emak dengan pokok bunganya. Jangan sesiapa berani usik pokok bunga emak. Kalau abah beli anak pokok durian belanda satu....emak mesti kena belikan pokok bunga satu. Bila pagi emak dan abah akan ambil peranan masing-masing bersihkan keliling rumah.

Banyak kenangan indah di rumah abah dan emak. Kenangan kami sebelas orang adik beradik dengan sepuluh orang menantu dan dua puluh sembilan orang cucu yang akan menjadi tiga puluh tidak lama lagi.....anak-anak angkat lagi. Anak angkat abah dan emak ramai. Dari projek Khidmat Masyarakat adalah lima orang agaknya. Belum lagi penduduk kampung yang mengaku dan memanggil abah dan emak....

Selalu sahaja ada musafir yang singgah "pakcik, boleh bagi saya air kosong segelas....." Bila hujan atau panas "pakcik, boleh saya tumpang teduh..." kesian. Nanti esok ada pulak yang datang "makcik, ada karpet tak pakai tak? Boleh bagi saya sekeping. Baru pindah...." Kadang-kadang kat rumah itulah cik Pakistan dan cik Myanmar yang berniaga tumpang simpan sekejap barangan jualan. Satu yang saya harapkan, keikhlasan abah dan emak tidak diambil kesempatan oleh sesiapa jua.... amin.