Saturday, December 12, 2009


Gift....
Cupcakes
yang cantik manis

Cupcakes yang cantik. Semua orang yang nak makan mesti tenung-tenung dulu.... emmmm. Sebenarnya cupcakes ni sempena kenduri sempena Aiman selamat berkhatan tadi. Tahniah abang Aiman.

biru

pink

ada tiga mini cupcakes dalam box ni....

Kesuntukan masa. Jadi kotaknya pun dihias simple saja. Nantilah tunggu Aiman bertunang nanti Acik Na buatkan yang cantik-cantik ye.....



Sunday, December 6, 2009


Bilik kerja
yang sangat menjengkelkan.....

Dari mana saya nak mulakan mengemas ni. Setelah meja kerja saya di'curi' untuk kegunaan lain (harap encik suami terasa dan terus belikan saya meja yang baru......) inilah kalau berpindah rumah kan. Saya harap sebelum mengemas, dapatlah anak-anak saudara saya yang sangat ramai itu mengofferkan diri mereka untuk tolong mengecat dinding bilik ini. Tepu pemandangan mata saya asyik memandang dinding warna cream sahaja.... Abah tolong belikan ibu cat kaler hijau yerrrr......



Ada lagi sedikit yang masih belum diangkut. Saya pun hairan jugalah, apa agaknya yang ada dalam kotak-kotak yang sebegitu banyaknya ini...Mungkin kerana saya dari golongan yang sayangkan semua barang-barang saya. Termasuk hartabenda yang telah melewati tarikh lupus.




Barang-barang inipun sebenarnya setelah melalui proses penapisan. Yang dah dibuang pun banyak. Yang masih elok tak apa disimpan. Bukan mintak dukung pun kan... esok lusa nak pakai senang. Itulah prinsip saya yang membuatkan rumah saya dipenuhi dengan barangan lama yang sudah boleh dibuat tukun.


Wednesday, December 2, 2009


Luqman
di
Al Ikhlas Graduation Ceremony




Pada 22hb November, berlangsung majlis penyampaian sijil sekolah Luqman. Tahniah buat semua pelajar tadika Al-Ikhlas. Penyampaian hadiah diselang selikan dengan persembahan para pelajar. Teruja saya melihatkan mereka membuat persembahan yang bukan saja menghiburkan tetapi semuanya sarat dengan pengajaran.

Luqman ketika menerima sijil daripada Puan Pengarah dan diperhatikan oleh Tuan Pengetua. Senyum la sikit Luqman.... dapat sijil kenalah gembira.....

Pesan ibu, Luqman jangan jemu menuntut ilmu. Belajar rajin-rajin. Tak kira besar nanti nak jadi apa, yang penting sekarang ni Luqman belajar bersungguh-sungguh. Jadi contoh yang baik pada Salahudin. Ibu dan abah sentiasa doakan kejayaan Luqman.

Terima kasih yang tidak terhingga buat guru-guru yang selama dua tahun mendidik Luqman sepanjang di sekolah tadika. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa guru-guru semua.



Sunday, November 8, 2009




musim banjir datang lagi...
semoga banjir besar 2007

tidak berulang

Bila datang musim tengkujuh, satu perkara yang mula-mula datang di fikiran saya adalah banjir. Semasa zaman kanak-kanak dahulu banjir adalah satu rahmat buat kami. Kami anak-anak bersorak dalam hati. Emak pula mulalah risau. Mana nak punggahkan barang......nak mencuci lantai selepas banjir lagi..... nak susun barang-barang ketempat asal lagi..... Tanah di halaman yang jadi lembik dan benyek lagi....macam-macam yang emak fikir.


Sungai kecil (kami panggil parit). Bila hujan lebat Air dari hulu sungai akan mengalir melalui parit ini dan terus ke muara. Air yang melimpah dari parit inilah punca banjir di kampung saya. Korek parit pun banjir...kalau tak dikorek lagilah dalamnya amboi.......

Tetapi banjir yang paling meninggalkan kenangan kepada kami adalah banjir besar Johor pada tahun 2007. Buat pertama kalinya selepas 100 tahun kawasan kami dilanda banjir yang sangat teruk. Ketika air mulai naik, emak dan abah serta Nanang berada di rumah saya. Baru lepas 'makan-makan' adik beradik kerana kebetulan Kak Shima pulang bercuti dari Sarawak.

Pagi lebih kurang pukul 9.00 pagi, makcik Senah (pembantu emak yang telah kami anggap seperti keluarga sendiri) menelefon menyampaikan berita yang agak buruk. Bila dapat tahu air dah naik sampai ke lantai, emak dan abah dah tak senang duduk. Kak Shima dan Abang Wan hantar emak dan Abah balik ketika itu juga.


Sesampainya di kampung, kak Shima telefon bagitahu yang seluruh Kampung Sawah dah dipenuhi dengan air macam lautan. Kenderaan dan orang ramai tak dibenarkan keluar masuk. Askar dan polis berada dimana-mana memantau keaadaan. Selepas berbincang dengan pihak tentera akhirnya mereka bersetuju membawa emak, abah, Kak Shima dan Abang Wan masuk ke kampung menaiki trak tentera tetapi tidak dibenarkan memasuki kawasan rumah.



Abang-abang askar ditempatkan dikawasan masjid sebagai langkah berjaga-jaga menghadapi kemungkinan banjir besar berulang lagi. Sungguh ramai dan hensem-hensem belaka.......

Emak dah gundah gulana. Bayangkanlah, dapur emak dapur bawah. Ruang tamu rumah atas berlantaikan papan. Semua perkakasan elektrik dari A ke sampai ke Z semua disimpan di bawah. Semua penduduk ditempatkan di pusat penempatan sementara. Oleh kerana emak dan abah tak mahu ikut balik ke rumah kami, terpaksalah tinggal di Dewan Serbaguna Pagoh. Abang Mustafa ambil alih balik ke kampung menemani emak dan abah.


Inilah suasana di kawasan pekan Pagoh ketika banjir besar 2007. Ketika ini air sudah mulai surut. Sewaktu mula-mula banjir, hanya kenderaan besar sahaja yang berani mengharungi air banjir ini.

Jalan ke Pekan Pagoh dari highway ditutup buat lalulintas kerana air yang sangat deras dan dalam. Sebenarnya tidak banyak kereta yang berani lalu. Tetapi oleh kerana nak menjenguk ibubapa di kampung, kuatlah semangat abang saya meredah banjir. Dan seperti yang dijangka, kereta pun rosak.......


Kenderaan yang membawa Datuk Nazri melawat pusat pemindahan. Mana pergi plat number? Sudah hilang dalam arus banjir sewaktu di Segamat.....

Kami tak putus-putus berhubung dengan pihak polis untuk mengetahui perkembangan banjir ketika itu. Saya juga tidak mahu ketinggalan menjenguk emak dan abah. Ketika kami sampai hari telah agak senja. Tetapi dapatlah kami merasa main air banjir yang paling glamour sekali...... sempat juga meninjau-ninjau pusat pemindahan banjir. Lawatan ala-ala YB la kan......

Kalau nak tahu kotor atau tak kotor air banjir ketika itu, tengoklah saja gambar ini. Bukan sahaja kalernya yang hitam legam tetapi baunya juga sangat harum semerbak......

Walaupun airnya kotor, tapi Luqman cukup suka lalu kat kawasan air banjir ni. Rasanya lima hingga enam kali jugalah kami berulang-alik nak bagi Luqman merasa lalu banjir besooooorrrrr kat Pagoh....... Sebenarnya air yang kotor ini hanya dikawasan pekan sahaja. Di kawasan kampung saya airnya cukup jernih dan bersinar-sinar....

Kemudian kami bergegas ke Segamat. Sempat lagi meninjau-ninjau bandar Segamat yang seumpama dilanda tsunami (over la tu). Peniaga semua muka sedih saja....... ye la habis semua barang-barang musnah akibat air kotor. Beras berkampit-kampit rosak tersedia untuk dibuang. Dicela-celah kampit beras, terpandang saya beras Sunwhite..... punyalah banyak....aduh, kalau bagi kat saya tu 2 tahun tak payah beli beras agaknya......


Selepas banjir...... kalau nak tahu ini adalah kedai di bandar Segamat. Kalau perhatikan betul-betul akan nampak paras air pada tiang tu.....

Walaupun ada pancemaran bau ketika itu....saya tetap meronda-ronda melihat suasana selepas banjir. Ye lah....bukan senang dak dapat jumpa suasana begini kan. Kedai-kedai kain sibuk melelong kain yang terendam. Kedai-kedai kasut pun sama. Kedai-kedai lain pun sama. Tetapi yang paling menarik perhatian saya ketika itu sehinggakan saya tercengang-cengang adalah apabila melihat pekerja pasaraya ******** sedang mencuci butter, coklat ****** dan banyak lagi baranngan lain untuk dijual semula setelah terendam di dalam air banjir yang kotor kehitaman dan berbau sangat wangi itu......

Inilah banjir yang meninggalkan banyak kenangan. Juga banyak pengajaran yang telah dikutip selepas banjir berakhir. Sekarang sungai dan parit sedah diperdalamkan bagi mengelakkan banjir. Harap-harap pembangunan akan lebih pesat tanpa mengabaikan alam sekitar......






mengajar anak-anak
bermesra dengan alam



Sebenarnya hati berbelah bagi, Bagan Lalang atau Pantai Remis. Itu sajalah pun pantai yang paling tidak jauh sekali........sekadar untuk membawa dua orang hero saya tu bermain-main dengan air di tepian pantai. Campur tolak kali darab bahagi akhirnya kami mengambil keputusan untuk ke Bagan Lalang.

Bagan Lalang terletak di daerah Sepang. Lebih kurang 50km dari Shah Alam. Perjalanan mengambil masa lebih kurang satu jam. Sepanjang perjalanan Luqman asyik merungut saja "tak sampai lagi ke abah....berapa minit lagi kita nak sampai abah.....jauhnya abah...." Aduhla budak ni....... Sampai tertidur dua-dua sekali.

Ketika sampai, air baru mula pasang. Luqman macam biasalah. Mula-mula takut-takut sikit. Lepas tu geli-geli sikit. Nak main di gigi air saja sebab takut dengan tsunami katanya. Walaupun sebenarnya tak adalah ombak pun. Bila dah boleh sesuaikan diri sikit...wah barulah nampak belang si abang ni. Asyik memujuk nak pergi lagi jauh...lagi jauh.....

Udin, macam biasalah. Ibu dan abah nak pegang tangan pun ditepisnya. Dalam air pun nak berlari. Tak larat nak berlari dalam air dia berjogginglah pulak. Lepas tu jadi ultraman pulak. Sampai jatuh tergolek tersembam dalam air. Tapi Udin mantain relax je jatuh pun. Sampaikan dijilat-jilat air masin tu. Sedap agaknya........ tak senonoh betul si Udin ni la.

Sebelum balik aktiviti bermain bubble. Penat berlari-lari mengejar bubble, kami pun balik ke rumah. Walaupun tak bermandi manda tapi penatnya bukan main lagi. Rasa memang puas hati sebab Luqman dan Udin seronok. Lepas ni saya kena selalu bawa anak-anak beriadah. Kotor sedikit tak mengapa sekurang-kurangnya mereka jadi lasak dan kuat.


Kalau ikutkan saya, besar nanti pergilah panjat gunung Everest tu...... pergilah belayar mengelilingi dunia..... buatlah apa-apa yang lasak sedikit.....lasak banyak pun tak mengapa.



Saturday, November 7, 2009


yang baik jadikan tauladan
yang buruk jadikan sempadan

Tersentuh hati saya bila membaca di akhbar baru-baru ini kisah seorang anak yang telah mengabaikan ibu bapa sehingga sanggup mengusir insan yang melahirkan dan membesarkannya. Agaknya ketika itu dia terlupa bahawa bukankah syurga itu terletak di bawah telapak kaki ibu......

Iktibar untuk diri saya sendiri sebenarnya. Untuk adik beradik saya. Supaya saya lebih menyedari peranan saya sebagai seorang anak. Iya lah, sementara mereka masih ada. Esok lusa bila sampai waktu mereka dijemput Ilahi, kita nak menyesal pun dah tak berguna kan. Ketika itu nanti keluar airmata darah sekalipun, masa tetap tidak boleh diputarkan kembali.

Ibubapa tak akan minta kita bayar balik kepayahan melahirkan dan membesarkan kita. Tapi kita sendiri dianugerahkan olehNya akal dan fikiran.......betul kan. Saya juga mempunyai anak. Semoga anak-anak saya kelak tidak lupa tanggungjawab mereka terhadap ibu bapanya.

Doa untuk ibu bapa;



Ertinya: Ya Allah! Ampunilah aku dan ibu bapaku, dan kasihanilah keduanya sebagaimana mereka mengasihaniku sejak kecil.



Monday, November 2, 2009



senja indah
senja di muara .......




siapa saja yang tidak sukakan senja kan.....
saya boleh dikira sebagai seorang yang cukup obses terhadap senja
apa saja tentang senja



sedih bila senja berlabuh pergi....
tapi takde la sampai menangis



Friday, October 30, 2009

sedang mengajar anak
menabung di rumah


Luqman sibuk dengan money plan..... saya pun bagilah sokongan. Eloklah tu. kalau tak duit habis kepada perkara yang bukan-bukan. Asyik nak beli mainan je. Bila ada duit sikit pun, langkahnya panjang saja.... sekarang ni apa juga yang nak dibeli saya akan pastikan Luqman kumpul dahulu duit sampai cukup. Sertelah cukup. barulah boleh beli apa yang diinginkan. Kalau dah tak cukup sangat baru abah tambah.

Nampak agak kejam kan. Tapi saya semakin sedar, saya harus mendidik anak-anak saya dari sekarang. Supaya mereka akan lebih bersifat menghargai apa jua yang mereka miliki. Dan yang lebih penting saya mahukan anak saya lebih berdikari serta bijak menyelesaikan masalah. Maklumlah, tak lama lagi Luqman dah nak masuk darjah satu.

Tapi gambar yang di atas tu bukanlah duit Luqman ye...itu duit acik Nanang. Takut la nanti kena saman pulak dengan acik Nanang. kena masuk court la pulak!




Wednesday, October 28, 2009

Pesanan Imam Ghazali
Sekadar buat renungan kita bersama
terima kasih buat teman kerana sudi berkongsi ilmu yang amat berguna ini...yang baik kita uar-uarkan....

Imam Ghazali: Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?
Murid 1: Orang tua
Murid 2: Guru
Murid 3: Teman
Murid 4: Kaum kerabat
Imam Ghazali: Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI.
Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati
( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali: Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?
Murid 1: Negeri Cina
Murid 2: Bulan
Murid 3: Matahari
Murid 4: Bintang-bintang
Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Imam Ghazali: Apa yang paling besar didunia ini ?
Murid 1: Gunung
Murid 2: Matahari
Murid 3: Bumi
Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah
HAWA NAFSU (Surah Al Araf: 179).
Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

IMAM GHAZALI Apa yang paling berat didunia?
Murid 1: Baja
Murid 2: Besi
Murid 3: Gajah
Imam Ghazali: Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah
MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ).
Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan
malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah
(pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya
berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka
kerana gagal memegang amanah.

Imam Ghazali: Apa yang paling ringan di dunia ini ?
Murid 1: Kapas
Murid 2: Angin
Murid 3: Debu
Murid 4: Daun-daun
Imam Ghazali: Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan
sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT.
Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat

Imam Ghazali: Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?
Murid- Murid dengan serentak menjawab : Pedang
Imam Ghazali : itu benar, tapi yang paling tajam sekali di dunia ini adalah LIDAH MANUSIA!
Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri...


Thursday, October 15, 2009


Menu selepas raya.....


Lepas-lepas raya ni, nak masak pun tak berapa rajin kan..... selera pun bercelaru ..... rasa macam nak makan sesuatu tapi apa dia ya....... dan akhirnya atas persetujuan bersama, kami pun pergilah menjala di kedai baru buka dekat dengan rumah. Dapatlah cik udang dan cik sotong. Jadilah kan.....




Proses pembakaran pun bermula.....




Nak cuba datanglah rumah....jangan malu-malu




Jagung yang sangat manis dan juicy sekali. Jagung ni kami tak bakar. Steam saja. Tak dipotong-potong sebab tersangatlah rajinnya. Bila sudah masak sapukan dengan butter dan taburkan sedikit garam... emmmm..... yummy....


Tuesday, October 13, 2009

Door gift - Armalia Enterprise


Hari Jumaat, saudara Azmi Mahat dari ACW telefon untuk door gift. Ada open house di rumah YB Datuk Rosnah, Timbalan Menteri Kesihatan. Antara dua hati....nak terima ke tak nak terima...400 banyak tu. 395 units untuk VIP dan 5 lagi untuk VVIP. Kalau untuk kerja kawin tu tak apa lagi. Open house tu hari Isnin. Alamak 2 hari je. Mana nak cari barang lagi...nak siapkan lagi.... waduh. Tapi saya nekad terima saja.... dan akhirnya ramai yang menjadi mangsa .... ya ampun.....

Langkah pertama saya telefon babyblu...partner paling sporting dalam dunia....macam biasalah kami keluar untuk cari gift VVIP dulu. Itu yang paling penting. Terima kasih Ame untuk idea keris tu...cantik ... lepas mintak tolong zetty untuk siapkan beberapa perkara lagi. Hari Sabtu pulak ayun dan ila temankan cari barang dan order cup cake. Petang pergi SSF beli segala macam keperluan lain. Ahad, ambil cup cake dan nak ambil bekas cup cake. Laa....barang pulak tak cukup. Maknanya sehari dihabiskan untuk mencukupkan bekas cup cake.

Ingatkan nak tukar bekas, tapi masalahnya nanti sama saja, nak dapatkan 400 unit dalam satu masa. Akhirnya plan asal diteruskan juga. Dan inilah hasilnya........







Inilah bekas cup cake yang cukup kontroversi. Punyalah susah nak dapatkan benda alah ni dalam kuantiti yang banyak. Tapi Alhamdulillah akhirnya Allah permudahkan juga. Jadilah akhirnya gift untuk VIP. Legaaaa..... Cuma cemas dalam hati samada pihak yang di sana suka atau tidak...dag...dig...dug





Ini pula gift untuk VVIP. Dalam keadaan yang agak blur, inilah yang terhasil. Terima kasih semua... Imas, chemong, kak cha dan semua yang memberi sokongan.





Kepada yang banyak membantu.... luv u all sangat-sangat.....
Juga buat Kak Rock dan Wan Intan dari AWC yang sangat penyabar dan baik hati.

Wednesday, October 7, 2009

cerita arwah embah Hassan Ahmad dan pencuri kambing

Abah banyak bercerita tentang arwah embah lanang (panggilan kami untuk arwah atuk lelaki). Arwah embah lanang lahir pada tahun 1898 dan meninggal dunia pada tahun1976, pada usia 88 tahun. Alfatihah. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan tergolong dikalangan orang-orang yang beriman. Amin

Saya tidak berkesempatan berjumpa dengan arwah. Abah, emak, kakak-kakak saya dan abang-abang saya selalu bercerita tentang arwah embah. Tentang betapa baiknya arwah embah lanang. Karektor arwah selalu dikaitkan dengan watak Anjang Aki.

Ada satu kisah, walaupun kecil dan simple tetapi amat bekesan sebangai panduan buat saya. Ketika itu zaman Jepun. Keadaan ekonomi sangat teruk. Semua orang pun hidup dalam kesusahan.

Arwah embah lanang ada mengusahakan sedikit sawah padi. Ada dua sebab mengapa arwah memikul padi pulang ke rumah pada waktu malam. Sebab pertama kerana bimbang dilihat oleh tentera jepun. Sebab kedua tidak mahu dilihat oleh penduduk kampung. Maklumlah, berasnya cuma sedikit. Hendak dibahagikan sesama mereka tentunya tidak mencukupi. Kerana tidak sampai hati, arwah embah pun memikullah beras di malam hari.

Sesampainya di rumah, arwah mmendapati kandang kambing milik arwah terang. Bila arwah menghendap, didapati ada pencuri sedang melapah kambing. "Empun setonnggel mawon" Arwah berkata dalam bahasa Jawa halus. Maksudnya "cukuplah, seekor sahaja". Mungkin kerana terkejut ataupun malu, pencuri tersebut tergesa-gesa hendak melarikan diri. Arwah menahan..... "bawak dagingnya sekali, bawak.... makan-makan....saya ikhlas...."

Abah pula...mungkin mewarisi sikap dan sifat arwah embah - pernah suatu ketika abah mendapati pisang di kebun abah selalu sahaja dicuri orang. Satu hari abah menghendap nak tahu siapakah gerangan pencuri tersebut. Ketika itu abah ternampak orang asli sedang mencuri pisang. Abah biarkan sahaja sehingga mereka habis mencuri. Kata abah, "biarlah, cuma pisang aje... nanti kalau ternampak abah dia segan pulak..."

Kami anak-anak belum ada yang mewarisi sifat arwah embah lanang dan abah. Semuanya umpama sarang tabuan, tak boleh diusik pasti akan menyengat balik. Satu nasihat abah yang selalu saya pegang, biarlah orang buat kita, kita jangan balas balik sebab itu kerja Tuhan....


Thursday, October 1, 2009


Terima kasih Luqman......

Balik dari sekolah tadi, Luqman bersungguh sungguh mencari saya. "ibu....ini lagu untuk ibu....." Sekeping kertas putih, ada lirik lagu Airmata Ibu. lagu Siti Nurhaliza. "Teacher yang bagi......" katanya. Tak sabar, luqman terus ke komputer mencari di YouTube. Bila dah jumpa clip video lagu tu, tak habis-habis Luqman memanggil saya duduk disebelah.....


Apakah sebenarnya
Terbuku dikalbumu
Apakah erti linang airmata di pipimu

Ucapkanlah padaku
Tak bisa kurungkainya
Rahsia yang kau pendam itu

Aku hanya menduga
Tidak mampu merasa
Sebenar-benar perasaanmu

Pengorbanan yang kau lakukan
Untuk dewasakan ku
Pengorbanan yang kau lakukan
Untuk dewasakanku
Hanya bisa ditangguing oleh hati ibu

Namun kupercaya
Takkan terlerai kasih
Ikatan ini takkan putus

Telah kau telan lara
Dan terima segala
Dugaan dan badai yang melanda...
Duhai ibu

Sayang sekali saya tidak pernah menonton cerita tersebut. Akan saya download...... Nampak macam cerita sedih je. Saya ni kan ratu air mata.....jadi kenalah sediakan sekotak tisu sebagai persediaan.




Sedap lagu ni..... terima kasih Luqman.