Tuesday, March 16, 2010
Denggi!



hahaha.... ini lah gambar sebenar yang nak diupload tu. Tujuan asal adalah untuk meraih simpati. Tetapi sayang gambar yang dulu tu tak mau keluar le pulak. Sekarang ni pun dah sihat. Upload la jugak untuk tengok sendiri. Jadilah......

Selalu saya dengar si polan diserang demam denggi....si anu pula denggi berdarah.... dan kebetulan di kawasan tempat saya tinggal ini sedang diserang wabak ini. Jadi, bila demam dan sengal-sengal tulang tak lain dan tak bukan itulah yang pertama singgah di fikiran saya. Hari kelima demam, doktor mengesahkan saya menghidap demam denggi. Alhamdulillah bukan denggi berdarah.

Keluar dari wad, saya berkampung di rumah Kak Cha. Dapatlah Kak Cha tengok-tengokkan hero yang dua orang tu. Setelah dua minggu barulah keadaan kemballi normal. Cuma cepat letih dan sengal-sengal tulang sedikit. Sepanjang demam, agak sengsara juga rasanya. Demam yang tinggi, sakit badan, sakit perut, sakit tulang dan sendi, sakit kepala, sakit sekeliling mata (saya katakan pada encik suami, "yang, mata ibu ni rasa macam nak tercabut je rasanya..... macam nak tanggal pun ada") dan macam-macam sakit ada.

Saya bersyukur diberikan kesembuhan olehNya. Untuk teman-teman di luar sana, cepat-cepatlah ke klinik atau hospital bila demam. Usah ditunggu ke hari ke lima baru membuat ujian darah. Ada kes yang berlaku, ujian darah yang dibuat oleh pesakit pada hari kedua juga telah menunjukkan tanda denggi yang kronik. Di ketika denggi menjadi wabak sekarang ini, sama-samalah kita berhati-hati dan berwaspada.....

related posts:

2 comments:

adriana az said...

assalamualaikum maznah.kita baru dapat berita dari ame.saya doakan awak akan cepat sembuh dan sihat semula.kuatkan diri ye*hugs*

maznah said...

Waalaikumsalam Ana. thanks ye ingat kat kita. Sekarang ni dah beransur baik sikit2.

Blog Widget by LinkWithin