Wednesday, June 10, 2009
Pembantu rumah

Masa baca suratkhabar tadi, saya terbaca kisah pembantu rumah yang didera dengan kejam oleh majikan yang tidak berperikemanusiaan. Memang kesian. Sampai melecur sana sini.

Pembantu rumah pun manusia biasa, ada yang bagus bekerja dan ada yang tak pandai langsung buat kerja. Biasanya jarang dapat yang sempurna. Sebagai majikan pandai-pandailah timbang kati dalam mengadap pembantu rumah yang tak berapa nak pandai ni....
Saya tak tahu samada saya yang terlebih cerewet atau memang nasib saya selalu dapat pembantu rumah yang bermasalah. Ada satu pembantu rumah saya dulu, suka sangat mengarahkan saya buat itu buat ini. Bawak lelaki datang rumah senyap-senyap la, hisap rokok, mencuri, asyik bergayut je kat telefon, pakaian pun alamak... . Cepat-cepat saya hantar balik. Rupanya-rupanya dulu makcik ni kerja GRO. Patutlah pun.
Kalau ikutkan geram dengan pembantu rumah memanglah sakit hati. Kita cakap sepatah dijawabnya dua tiga patah. Tegur sikit menjelingnya amboi mak! Bila kita suruh buat-buat tak paham je. Bila anak-anak saya minta sesuatu, dipandangnya budak-budak tu macam nak ditelan satu-satu. Bertuan kat rumah kita sendiri... Sebab itulah orang selalu kata, jangan bagi muka pada pembantu rumah, nanti dipijaknya kepala kita.
Pengajaran untuk saya, jangan terlalu berlembut dengan pembantu rumah. Tegas memang penting. Kalau perlu dimarah, marahlah. Tapi janganlah pula dipukul didera. Tidak menyelesaikan masalah.

related posts:

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin